Funderingar






Mitt senaste inlägg om Knätofsar och Magdans satte visst eld i rumpan på Tobias från SD. Eller snarare den bild jag valt till inlägget tror jag, där en viss mustachprydd ilsken herre syntes. Så klart att Tobias och hans partikamrater inte vill jämföras med denne herre. Vem vill det. Men till saken hör att så länge Tobias och hans partikamrater vill tillåta viss kultur men förbjuda annan så låter det i alla fall i mina öron väldigt rasistiskt. Speciellt då vår egen svenska kultur är lånad från alla håll och kanter runt om i världen, och det är något vi skall vara stolta över. En sådan rik palett vi har att måla med. Den svenska kulturen är fin, med många härliga inslag. Något vi skall vara rädda om. Absolut. Givetvis. Men till saken hör att det ena utesluter inte det andra. Kultur i alla dess former måste få lov att existera sida vid sida. det är det som gör livet spännande att leva. För vad vore världen utan Magdans och folkdans. turkiska kåldolmar och svensk sill?

Och när ett parti vill bestämma vilken kultur som skall få existera och vilken som inte har ett existensberättigande så är man ute på djupt vatten. Jag vill själv bestämma vilken musik jag skall lyssna på. Vilka författare jag vill läsa, vilken dans jag nu händelsevis vill dansa, och vilken mat jag nu vill äta. Det skall inte ett parti få lov att göra.

Det är jättefint att SD är rädda om det Svenska kulturarvet och de svenska traditionerna. Jättefint. Men om den kulturen bara skall få existera så blir det till sjyvende och sist en diktatur, och i ett sådant land, hur fint det än må vara vill inte jag vara i.
Vi skall vara stolta över den mångkulturella kultur vi har. För så är det. De svenska kulturtraditionerna bygger, har hämtat inspiration från andra länder.


Och att som Tobias kalla mig och mina läsare för idioter, islamister, ynkryggar och Sverigefientliga, ja vad skall man säga om det? ingenting egentligen. Det visar bara på hur det är fatt med SD. Och hur förnuftet tryter när ilskan tar över. och att kalla folk för idioter, ja på det sättet vinner man då inga röster. Var och en får rösta hur den vill. Jag ogillar vissa partiers åsikter, exempelvis SD. Det står jag för.
 
SD har tvättat sitt ansikte och försökt få bort de värsta ( återigen min åsikt Tobias) rasistiska yttranden, det är bra. Men frågan är om det är helt borttvättat om SD egentligen bara visar upp ett rent ansikte men fortfarande är smutsiga bakom öronen.

Jag håller också med mina kommentatorer T och S i deras kommentarer.

MEn nu önskar jag er en trevlig midsommar
Som förresten har sitt ursprung i den förkristna tiden och är hämtad från Finland, Estland och Lettland samt Sverige,
Små grodorna är förresten en fransk löksång, en nidvisa de engelska soldaterna sjöng om fransmännen, eller om det var tvärtom.

Ordet jordgubbe dök upp i det svenska språket omkring år 1841. jordgubbarna kommer ursprungligen från Amerika. I alla fall de vi äter i dag. En föräd

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Väl talat. Ha en riktigt trevlig midsommar.

Kommentera här: