Anna Karrek i egen hög person

Kommentarer:

1 Gustav:

skriven

Såg er föreställning i går kväll, mycket bra, inte minst din gestaltning av Karrek; stort tack!

2 konstanze:

skriven

Gustav: tackar så mkt, vad kul (?) eh, att du gillade Karrek. Jag måste få säga att jag gillar henne också. PÅ ngt märkligt vis.

3 Gustav:

skriven

Hon är alldeles förfärligt brutal som person och alldeles förfärligt bra framställd; du jobbade med distinkta välnyanserade små medel - lyfte på solglasögonen en enda gång -, handskarna, rörelsemönster, rösten, sättet att hålla pekpinnen; Lotte Lenya som överste Rosa Klebb i From Russia with Love .... Sammantaget tyckte jag det var liksom en ondska som var nedtonad och riktigt ruggig just därför att den inte gapade och domderade utan var tillbakalutad, man ryser och tänker att det säkert finns eller har funnits sådana människor.



Nu har jag inte läst Kallocain sedan gymnasiet (cirka 300 år sen) så jag har lite svårt att jämföra med originalet, men för mig kändes det som om ni hade fått ihop en lagom omfattande framställning. Och ni hade vävt in videoprojektionerna bra, det blev inte för mycket sånt, tog liksom inte över.



Hursomhelst, jag är jätteglad att jag gick på er föreställning, gav mersmak.

4 Lillebror:

skriven

Shit! Vilken hård syster jag har! Skön bild. Kostymen sitter som en hand i en handske.

5 kupka:

skriven

Gustav har fångat i ord precis vad jag också tycker. Med små, väl utvalda medel gör du Karrek till en synnerligen otäck typ.

Kommentera här: