Det kulturella armodet sprider sig????





Nu skall jag raljera lite över dagens tjugo-åringar. Jag kommer nog sätta mig själv på pottan genom detta inlägg, och dra en hel massa oförtjänta tjugoåringar över en kam. Jag kommer framstå som en intelektuell besserwisser. Men låt gå för det. Ok, nu kör jag.

I ett samtal med en kollega häromdagen, hon är 21 år gammal men beter sig som om hon vore runt 16-17 ungerfär. Rätt skräning och barnslig. Vi satt och samtalade om vad vi skulle göra i den förestående helgen. ( Dvs Förra helgen) Jag berättade att jag skulle gå och se Jan Troells nya film. Maria Larssons eviga ögonblick.

Den unga kollegan tittade skeptiskt på mig, ja nästan som om jag inte vore klok. Och berättar sedan att hon minsann aldrig någonsin ser någon svensk film. Ja förutom Vita Lögner då. För den är faktiskt bra.
Jag nickade åt hennes svar och sa att Jan Troell nog inte kunde jämföras med TV-serien Vita Lögner.

I bland undrar jag över det kulturella armod som sprider sina gener över dagens ungdomar. Ungdomar som aldrig läst Dostojevskij, som knappt vet vem Ingmar Bergman var, och som bara ser, förlåt mig skitserier och Amerikanska sitcoms på TV.

Att åtminstonde kika en sväng på det vi i dag kallar kultur. Att man åtmisntonde tittat lite på en Bergmanfilm, läst åtminstonde en rad av Dostojevskij, eller åtminstonde veta vem han var, lyssnat i alla fall på två takter  inte mer av ett klassiskt musikstycke det tillhör väl ändå allmänbildningen?
Eller är jag så kulturifierad att jag har fel om detta?

Jag är uppvuxen med kultur, så kanske är jag hemmablind, förmodligen är jag det. Min mamma läste högt ur både Rid i natt av Moberg och Mina drömmars stad av Fogelqvist när jag var runt 11-12 år. Och jag älskade det. Jag var van vid det.

Klassisk musik spelades ofta i hemmet. Inget som spelas i gemene mans hem det förstår jag. Men man kan väl i alla fall presentera en och en annan författare för sina barn, jag menar inte att alla föräldrar skall läsa Dostojevskij för sina ungar bara så där. Men högläsningen är faktiskt bättre än vilket TV-program som helst.

Teater, det finns massor av barnföreställningar för ungar att se. Och de kostar ofta inte mer än runt 45-70 spänn biljetten.
Ni skulle se vissa av mina förskoleungar när vi går på Teater, en av de mest stimmiga tjejerna blir som fastnaglad i teatersalongen och fullständigt uppslukad av det som sker på scenen. Hon fullständigt älskar varenda sekund av det.


Jag blir i alla fall lite skrajsen när jag hör VISSA 20-åringar och deras totala kulturella urholkning. Världen blir så mycket rikare av kultur. Du får större referensramar och flera olika glasögon att se med. Eller har jag kanske fel?

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Jag tror att det blev ett helt blogginlägg här... men jag tycker inte att du har fel. Fortsättning följer, i min blogg... :)

2 kupka:

skriven

Många ungdomar har säkert aldrig hört talas om varken Bergman eller Dostojevski. Förmodligen lyssnade de inte i skolan och föräldrarna är inte heller intresserade. Jag tror att föräldrarna har ett stort ansvar. Du har ju fått extremt mycket med dig från din barndom. Jag fick lite grann, inte så mycket. Men min mamma läste Frödings dikter högt för mig när jag var liten. Ett Gammalt Bergtroll och Våran Prost var favoriter. Och så gick vi på teater.

3 generique:

skriven

sorry men jag får nog agera "försmådd 20-åring" här..:) är 25 dock. men nog tycker jag du är orättvis..och naiv, vilket jag själv också ofta är när jag pratar generationer..tror det hör till när man pratar generationer, att alltid klaga lite på de flesta andra generationer (speciellt den innan förstås). Iaf så kan jag säga att du har helt fel i antagelsen att unga av idag inte skulle vara intr. eller ha tillgång till den högre kulturen typ gamla ryska författare. det är tvärtom. kulturen har aldrig varit så eklektisk, tillgänglig, intellektuell och abstrakt som idag. de flesta ungdomar är mkt intr. av kultur och om du visste var du skulle leta skulle du upptäcka det med, jag blir närmast stressad av hur exeptionellt visa, medvetna, uberkulturella och pålästa och framförallt intellektuella vi ungdomar är- vi har nämligen via internetkulturen och den totalt eklektiska facetterade kultur det bidragit med, med direkt tillgänglighet via internet, youtube, delningssajter och användaranvändarvänlighet lyckats "dekonstruera" allt. tänka själva istället- det svåraste vi står inför idag när all kultur finns är att gallra, välja och tänka självständigt-det kan vara svårt- men det finns många uberintellektuella människor därute, mkt mer än förr tror jag då det även blir större konkurrens. men det är en 3d-kultur, inte 2d som förr. kultureliten har sen länge begynnat sin dekonstruering den med. jag antar att anledningen att du inte märker av alla dessa kloka, alienlikt ubermedvetna/klartänkande/intr. ungdomar är att du inte ser koderna, inte vet var du ska leta. sen är ju populärkulturen i mångt och mkt numera en del av högkulturen, det har gått ihop. det blir en utmaning för vår generation att våga vara beslutsamma och gallra ut det som inte berör, eftersom det finns så många (kulturella) vägar att gå och det inte alltid är så självklart vad som är högt och lågt, sublimt och ytligt, onödigt eller viktigt. men våra hjärnor är sprängfulla av kulturuttryck och IQ, stackars 80-talister..vi är FÖÖR kulturella. ,7 tur att ni andra finns som kan ta ner oss på jorden. ;)

4 "Konstanze":

skriven

tack för ditt kloka inlägg. Men jag är inte ett dugg orättvis. Det var en upplevelse jag skrev om. Självklart finns det de som intresserar sig för kultur. Men jag skrev också att jag RALJERADE Och att VISSA thugoåringar aldrig tagit i en bok. Undantag finns. Sen är det kul att skapa debatt. Att människor svarar på det man skriver. Håller med, blir upprörda eller tycker att jag är en idiot. Sen utgick jag i mitt blogginlägg från en bestämd arbetsplats där kultur inte stod i hög klass. Utan snarare supande och raggande. En kulturkrock helt enkelt.

Kommentera här: