Igen och igen och igen

Jag förstår inte riktigt logiken. Jag förstår inte vad de sysslar med.
Nu har det börjat brinna i Rosengård igen. För jag vet inte vilken dag i ordningen. Och kastas sten och flaskor.
Jag tror att det är samma personer. De som tänder på och de som kastar.



(Bilden är INTE från rosengård utan från någon annan brand någon annanstans)


Jag undrar bara varför?
Uttråkade?
Inget att göra?
Skyll inte på det. De som kastar är ungdomar. De går i skolan.
Jag hade också tråkigt när jag var llten. Jag gick okså i skolan.
Men okej, jag var inte lika trångbodd som många på Rosengård är. Jag bodde heller inte i förfallna lägenheter som de som bor på Herrgården gör. Men det ursäktar väl inte att sätta fjutt på något och sedan bombadera de som släcker elden men livet som insats med stenar.

Var är föräldrarna?

Läs läxor. Umgås med dina vänner. Spela boll. Cykla. Bygg kojor. Rita. Läs en bok. Promenera. Lek röda vita rosen. Gör nått. Men sluta kasta sten och sluta fjutta på. Det är inte kul längre. Det är barnsligt. Och dumt. Ni väcker irritation. Tyvärr. Och det är inte bra i slutändan. Använd er kreativitet och styrka till något annat mindre destruktivt.
Brandkåren vill er inget ont!
Egentligen inte polisen heller. (Även om det finns de som är onödigt plumpa i sina uttalanden där men de skall inte ha en sten i huvudet för det)

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Bra fråga. Var är föräldrarna? det kan man faktiskt undra...

2 Måsse:

skriven

Jag undrar också var föräldrarna är. Eller egntligen kanske inte. Men jag undrar framförallt varför inte samhället gör något för invandrarna redan när de kommit till Sverige. Se till att lagstifta så att välutbildade personer inte blir diskriminerade på grund av sitt namn utan i stället får ett bra jobb som de har examen till. Ett betydligt mer ekonomist tillvägagångssätt eftersom deras dyra utbildningar är ju redan betalade av ett annat land, socialbidrag blir dyrt för Sverige. Skapa miljöer och förutsättningar för integration i det svenska samhället och bygg inte förorter som är isolerade från resten av samhället. Se till att de får psykologhjälp för att bearbeta sina krigsminnen, få med dem i samhället så att de inte bara sitter och väntar ut hemlandets oroligheter så att de kan åka hem. Skapa istället de rätta förutsättningarna så att de inte vill åka hem! Men jag tror inte vi kan jämföra våran egen uppväxt med deras. Homogen medelklass, utan krig på över 100 år.

3 Måsse:

skriven

Förlåt, utan krig på över 200 år skall det vara.

Kommentera här: