Främlingsfientlighet i sandlådenivå?

Fick en kommentar i mitt förra inlägg av en man vid namn Anders. Han frågade Thomas om det var okej om en invandrare sa : Jävla Svensk. En ganska barnslig fråga. Men en vanlig förekommande i den debatt som förs mellan de som är mer invandrartoleranta än de som inte är det.

Självklart inte Anders. Lika lite som det är okej att säga:
Jävla Bög
Jävla Blatte
Jävla Kärring
Jävla Unge
Jävla Hora
Jävla Kuksugare
Jävla Gubbe

Ja du fattar poängen va?

Vad det då som får en "invandrare" att kalla någon Jävla Svensk?
Vad är det då som får en "Svensk" att kalla någon Jävla Blatte?
Det är mer intressant. Det är ju lite sandlådevarning egentligen.
"Jamen han sa så ju" då får jag också säga så.

Omvänd rasism vad är det?

Rasism är Rasism

 I ordets rätta bemärkelse betyder det:
Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra.

Så att skrika Jävla Svenne eller Jävla Blatte handlar mer om ren och skär dumhet och dåligt uppförande.

Det vi snarare skall tala om är Främlingsfientlighet.

Främlingsfientlighet, även xenofobi (från grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i.

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Många invektiv där, men du har rätt.

2 "Konstanze":

skriven

Inektiv?

3 "Konstanze":

skriven

Fick googla det. Ja många skällsord blir det nuförtiden.

4 Anders:

skriven

Wow, varför kan inte fler har din syn? Många "invandrartoleranta" människor jag känner har inte alls samma syn som dig. De tycker verkligen inte att jävla svensk och jävla blatte är samma sak. Att bara vita är rasister, att bara européer är rasister, osv.

5 "Konstanze":

skriven

Jävla Svenne och Jävla Blatte är skällsord. Vari ligger skillnaden Anders?

Jag förstår inte vad du menar med: Att bara vita är rasister, att bara europeer är rasister?

Förklara om du vill, eller strunta i det.



Sen är det viss skillnad mellan rasism och främlingsfientlighet. Och så vitt jag vet så har Rasism hitills varit till de "vitas" fördel. ( Se exempelvis Apartheid)

6 "Konstanze":

skriven

Vari ligger skillnaden mellan att säga Jävla Blatte och Jävla Svenne. Varför skulle det ena vara mer okej än det andra. Är det mer okej?

Och vad menar du med att vita är rasister, europeer är rasister...?

Rasism betyder att man delar in människor i ett hierakiskt system där en ras tilldelas makten att bestämma moraliskt över en annan ras. Och vad menar du då med rasism? Omvänd rasism borde ju då betyda att alla har ett lika värde?



Rasism förknippar jag med apartheid och att en människa ser sig som bättre än en annan människa och mer värd. Och därigenom får bestämma helt och hållet över den andres liv, skolgång, var den skall bo, äta, sova, jobba. Om den skall få delta i allmäna aktiviteter, hur den skall få röra sig i samhället.



Jag är humanist! Jag tror på alla människors lika värde och jag vägrar dra alla över en kam. Alla är inte idioter bara för att en är det.



7 Anonym:

skriven

"Konstanze"



Jag menade att de "invandrartoleranta" människorna jag känner sa att bara vita är rasister..

8 "Konstanze":

skriven

Varför skriver du "invandrartoleranta"?

Jag tror att de menar att hittills i historien är det den vite mannen som har haft förtur på att utöva rasism. Verklig rasism i ordets rätta betydelse.

9 "Konstanze":

skriven

Såsom exempelvis Apartheid som utövades både på den afrikanska kontinenten av den vite mannen samt i USA där den var också rejät utbredd.

10 Anders:

skriven

Du skrev att jag hade skrivit på ett sätt. Du menade att jag inte var lika tolerant som andra.



En fråga, tror du att fattiga/lågutbildade är oftast mer främlingsfientliga än rika/utbildade?

11 "Konstanze":

skriven

Nej det menade jag inte Anders. Det jag undrade över var att du skrev invandrartoleranta inom situationstecken, något som kan få läsaren att bli förvirrad av vad skribenten menar. Jag vill inte dra någon linje mellan fattiga/lågutbildade och rika/utbildade vad gäller främlingsfientlighet, att dra en linje mellan dessa vore att generalisera. Det handlar mer om hur man intresserar sig för sin omvärld och inte nöjer sig med att bara läsa de stora feta rubrikerna.

Kommentera här: