Jävla Blattar och Svennar

Anledningen till att jag gick med i gruppen: "Nästa gång någon säger något rasistiskt..." är att jag lovat mig själv att göra just det. Säga till.

Anledningen till detta är att jag vid tre tillfällen hört folk säga de mest korkade rasistiska saker som fått mig att bli stum av häpnad. Efteråt har jag blivit arg. På mig själv just för att jag inget sagt.
jag skall delge er dessa tre gånger nu, så kanske ni läsare förstår. Ni som inte alls står inom samma partitillhörighet som jag och ni som gör det. Men det kanske kan bringa ett ljus över vad det är jag vill ha sagt.

Historien om den somaliske pojken
Jag arbetade på en förskola. Det var vackert väder ute. Jag, en kollega och en liten somalisk grabb( det etniska ursprunget är viktigt i den här historien) satt vid sandlådan. Grabben är runt 4-5 år gammal. han frågar mig plötsligt hur stora dinosaurier är.
- Jättestora säger jag
- Men hur stora då?
- Titta på huset där, (jag pekar på huset och börjar räkna våningarna) 1, 2, 3, 4...upp till fjärde våningen, så stora var dom nog.
- Fjäril säger pojken och ser förbryllad ut
- Nej fyra. (Jag räknar våningarna igen.) 1, 2, 3, 4
- Fyra år?
- Nej, inte fyra år. Fyra. Upp till våning fyra.
Pojken ser ännu mer förbryllad ut och jag säger:
- De var väldigt stora i alla fall.
Jag undrar nu i mitt stilla sinne vad det var jag gjorde för fel för pojken förstod mig inte helt. Ett språkligt tillkortakommande? Pojken kunde ju faktiskt inte så bra svenska.
Nu kommer min kollega in
- Jamen det är inte så märkligt att han inte förstår säger hon
-Jaså säger jag och undrar vad det är i informationen om pojken jag inte fått ta del av. Är det språket? Är han sen? Har det abstrakta tänkandet inte trätt in än?
- Jamen det vet man ju, att somalier och afrikaner är lite...(hon gör en menade gest med fingret mot huvudet) ja, det har lite svårare att fatta

Jag blir alldeles stum. jag stirrade på kollegan och visste inte vad jag skulle säga. Skämta hon med mig?

-Jaså? säger jag. (Nu vill jag verkligen testa henne) Är det en vetenskaplig undersökning då? Som säger det? 
- Ja det är det svarar hon.

Det enda jag finner mig att göra den gången är att ta barnet i handen och gå därifrån...

Historen om de smutsiga fönstrerna
På en förskola där jag också arbetat placerar vi oss nu i Mars månad. Det är ruggigt ute. Snlblst. Regnblandad snö. 2+ grader. Riktigt ruggigt alltså. Förskolans fönster har inte blivit tvättade på jag vet inte hur llänge. De är rejält smutsiga. Riktigt riktigt smutsiga! Vi sitter och äter mellanmål. Runt bordet sitter barn från olika nationaliteter, såväl svenskar som bosnier och somalier.
- Usch säger jag, stackars killen som är därute nu och tvättar våra fönster.
- Ja svarar min kollega. Det är ett riktigt negergöra.
Jag tystnar och bara gapar.
- Upps säger min kollega och skrattar. Nu sa jag det igen.

Historien om den kissiga hissen
 I ett av de hus jag har bott i hade jag äran att få ha en hiss. Inte illa alls. En dag låg där en ordentlig pöl på hissgolvet. Det var iof inte första gången det hände. Jag tar, eftersom hyresvärden inte är de snabbaste, en mopp massor av varmt vatten ioch medel i en hink och rengör hissen. Den luktar rosor i stället för urin. Ute på gatan träggar jag på vaktmästaren och talar omför honom vad jag har gjort och att man kanske ska sätta upp en lapp i hissen om att inte kissa där. Vaktmästaren svarar då med en svada som håller på fem minuter, jag hinner inte uppfatta allt men en hel del hinner jag uppfatta: ord som
Muslimjävlar, hucklekärringar, de borde flytta ut i öknen i tält så man slapp se dem. Osv osv
Denna gången ryade jag faktiskt till:
-Ursäkta mig, men jag bad inte om att få höra din åsikt om muslimer utan ville bara påtala att någon hade kissat i hissen och att jag torkat upp efter den personen.
Vaktmästaren blev tyst då tror jag.

Att skrika okvädningsord och säga nedlåtande saker om sina medmänniskor på jorden är lågt. Och jag tänker inte låta det gå förbi. Oavsett vem som säger vad.

Den "omvända rasismen" existerar inte såvida man inte menar Medmänsklighet och Humanitet.
Rasism är Rasism
Främlingsfientlighet är Främlingsfientliget.
Hat skapar Hat
Ord skapar ord.
Aggression skapar Aggression

Och i bland, kan man faktiskt välja att höra eller låta det flyta förbi.
Skriker någon jävla svenne efter mig, de må va hänt, men det kanske inte är något att lägga så mycket kraft i att besvara. Och än så länge har det inte hänt. För jag tror att om jag behandlar andra som jag vill bli behandlad så blir jag också behandlad som jag vill bli behandlad.
Och skulle någon skrika
Jävla Svenne efter mig så ignorerar jag det lika mycket som att folk har skrikit (Svennar;) )

- Ditt jävla ålahuvve
- CP-unge
-Jävla Hora
-Jävla Kärring
-Dvärgjävel

Och detta har folk, mestadels män i 50 årsåldern skrikit efter mig...och hur har jag svarat?
Jo med ett leende:
- Jag älskar dig också

Sen har jag cyklat vidare...

Kommentarer:

1 Anne:

skriven

Så bra skrivet T! Det är mycket viktiga frågor och heder åt dig som tar ställning i alla angelägenheter! Kram

2 "Konstanze":

skriven

Anne: tack! Jag fick debattera rätt mycket i det föregående inlägget faktiskt.

3 Nabil:

skriven

Jag älskar dig.

Kommentera här: