No thats just for boys!





När jag var i Edingburgh för någon vecka sedan så gick jag runt i Old town och hamnade utanför ett leksaksmuseum. Jag går in tänkte jag för att fördriva tiden innan jag skulle möta upp en vän.
Jag gick runt och kikade på leksamkerna en bra stund. På vägen ut passerade jag turistshopen. Jag kikad erunt en bra stund där fanns allt från handböcker från 1910 talet (typ) vars titel var exempelvis "Wifes don´t" alltså en handbok i hur en kvinna bäst av allt passade upp sin man. Som att exempelvis aldrig låta honom leta efter en därhemma när han kom hem. Man skulle alltid möta honom i dörren.

En liten flicka på ett ungefär 2 år. Kanske 3. Klädd i hela flickmunderingen med knästrumpor, svarta lackskor, kjol blus, kofta och håret uppsatt i en tofs Flickan stod och fingrade jättelänge med en kopia av en leksaksplåtbil från 50-talet. Hon körde runt med den och återvände flera gånger tills hennes mormor eller om det var farmor eller någon ur hennes familj i alla fall bestämt tog bilen ur hennes hand, satte ner den med orden:

- No thats just for boys!


Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Våra förmodade könsroller är välcementerade hos vissa, och kanske är det fortfarande en klassfråga hur man ser på det där. Om man generaliserar har jag intrycket att medelklassen verkar vara mest avslappnade i sin attityd till det där, medan överklass och arbetarklass verkar sitta fast i gamla föreställningar om hur saker och ting ska vara och se ut. Grovt generaliserat förstås.

2 Sandra:

skriven

Du anar inte hur många föräldrar jag hört säga så till sina barn inne i vår butik. Sorgligt. Jag måste alltid bita mig i tungan för att inte springa efter och skälla på dem... När de ber mig om råd så ger jag dock goda! ;)

3 Anonym:

skriven

Sandra: Heja dig!

Thomas: Intressant tanke!

Kommentera här: