Att sjunga är en fobi

Jag älskar musik. Speciellt riktigt gammal musik. Men jag har aldrig varit ett geni på att själv utöva den. Även om jag hade velat. En sak som jag skulle vilja kunna är att sjunga. Jag kan inte sjunga. På jobbet är det ok. Ungarna är inte kritiska. De sjunger på och bryr sig inte om att fröken missar noter här och var.

Jag hör att jag sjunger falskt, jag hör när jag missar toner, och jag vet när jag har svårt att hitta en ton med rösten. Jag letar, utan att finna liksom

Så, i söndags. Jag är med i en föreställning som skall ha premiär den 19 Mars. Den bygger på "Maratondansen" Enligt manus skall jag sjunga solo i pjäsen. Ja, fattar ni. Solo!!! En hel djävla sång.

Jag har fobi för att sjunga offentligt. Verkligen. Jag avskyr det. Speciellt solo. Särskilt solo. Eftersom jag så gärna vill kunna. Så i Söndags..var det dags att ta tag i sången med musikerna. En av musikerna pressande mig givetvis, frågade frågor, hur är rollkaraktären, hur vill du sjunga sången, var tycker du att det är svårt?

Jag svarade med garden uppe givetvis, jag var ju inne i ett rum fullt med  sprutor, ormar, spindlar. Det är samma sak...

Jag sjöng igenom sången några gånger, vi sjöng tillsammans igenom sången ett par gånger. Regissören bad mig sjunga högre. ( Det kommer jag nog att klara av så småningom) Regissören påpekade att jag "ska sjunga dåligt" det står så i manus. ( Vilket ju egentligen inte stärker självförtroendet) Musikern undrade omdet var jag eller rollen som talade om hur sången skulle vara.

Det var helt enkelt en jobbig Söndag. Och jag kände kanske att jag inte fick den ryggdunkning jag velat ha när jag väl vågat sjunga sången inför hela ensemblen. Kanske inte så högt men ändå. Jag vågade.

Problemet är väl också att jag skall överrösta en fiol, ett piano och en saxofon. Men å andra sidan kan 10-åriga smågrabbar sjunga Bach så att noterna skvalar helt solo och dessutom höras över en hel orkester...men å andra sidan DE kan ju sjunga. Vilket jag inte kan.

Men jag hade velat höra att det var bra gjort av mig, att det kanske inte låter så illa som jag tror och att....

Kommentarer:

1 Hanna:

skriven

Jag tycker det var extremt bra gjort. Jag har ungefär samma problem som du - jag skulle ALDRIG sjunga offentligt, det är nog jobbigt med födelseddagssånger här och där! Så..du var modig!

du gjorde något du var rädd för = mod. Och så blir det nog lättare nästa gång!

Kommentera här: