Tantlängtan Dag 5

I dag var det sista dagen för mig med min medverkan i filminspelningen av kortfilmen Tantlängtan. Jag jobbade först som vanligt på mitt ordinarie jobb. Och slutade egentligen 16. 16:30 skulle jag befinna mig på inspelningsplatsen. Mina kära kollegor släppte mig lite tidigare så jag var på inspelningsplatsen 30 minuter tidigare. Skönt att bara få hänga lite innan smink och kostym skulle på. Vänta. Är ett ett ord som är tätt sammanlänkat med filminspelningar. Det blev rätt mycket väntan. Men på det hela taget gick det nog rätt hyfsat. Absurt är ett annat ord som är tätt sammanlänkat med filminspelning. Att stå på exakt rätt ställe på golvet. Vända sig i exakt rätt vinkel. Samtidigt som det skall se ut som den mest naturliga saken i hela världen. Som i går exempelvis. För att få rätt vinkel på ögonen så var jag tvungen att titta på fotografens finger som hon höll i luften, och låtsas att det var min motspelare. Motspelaren stod i samma rum och jag hade kunnat titta på honom. Men då blev det fel ögonvinkel. En annan sak som också är ett nytt sätt att arbeta är att det gäller att prestera "PANG PÅ" liksom. Någon uppbyggnad av känslospektra finns inte.Utan det är tystnad tagning. Kamera rullar. Varsågod. Som tur är har jag en viss scennärvaro att jag kan tänka bort allt annat i rummet och bara fokusera på min motspelare, eller för den delen fotografens finger. Samtidigt som jag med ett öra lyssnar på de instruktioner regissören ger mig, utan att tappa fokuseringen, vända mig om eller så. I kväll efter det ordinarie arbetet så blir det en litet samkväm med alla i filmteamet. I alla fall de som kan. Det kommer bli skoj. Tänk så mycket arbete, 6 hela dagars filminspelning för en kortfilm.

Kommentera här: