Rasism





I dag gick jag med i en facebookgrupp under namnet: Nästa gång någon säger något rasistiskt säger jag till.

En snubbe svarade mig då i kommentatorsfältet: "Det finns faktiskt rasism åt andra hållet också"

Jag svarade att rasism är rasism i från vem det än kommer.

Till saken hör att jag lovat mig själv att säga till när jag hör dumheter. Och jösses vad jag har hört dumheter från folk. Saker som :
Afrikaner är mindre intelligenta och att det är vetenskapligt bevisat
Att Afrikaner bara fiser hela tiden för att de BARA äter bönor.
Att tvätta fönster i Mars månad är ett riktigt negergöra
Att muslimer bör flytta ut i öknen i tält...

Ja och sen de där gamla visdomsorden:

De tar våra pengar
De tar våra jobb
De tar våra kvinnor
De anpassar sig inte
De vill inte jobba
De tar hit hela sin släkt
De kör bara omkring i mercedesbilar
De bajsar i buskarna
De skräpar ner

Osv Osv Osv

Allt det där har jag hört, och hör. Men från och med nu s säger jag till. På allvar. Oavsett från vem det kommer.

Men snubben som kommenterade mig var ju ocksåå med i div olika grupper som förklarar att vi ser på saker och ting helt olika.

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Håller med dig.

Dessutom tycker jag att uttrycket "omvänd rasism" måste vara det mest korkade som finns.



2 "Konstanze":

skriven

Ja vad är omvänd rasism...det borde ju vara den totala motsatsen? Eller?

3 Anders:

skriven

Om en invandrare säger jävla svensk, är det ok Thomas?

4 "Konstanze":

skriven

Anders: Rasism är rasism oavsett vem som säger det. Omvänd rasism bör ju vara den totala motsatsen eller hur. Det är lika illa ovsett du säger: Jävla Fitta, gubbe, kuksugare, kärring, svenne eller blatte. Okej?

5 Thomas:

skriven

Therese gjorde saken ganska klar, men jag svarar själv också:



Rasism är inte något som "vita" har patent på gentemot alla andra. Rasism är all form av kränkning med avseende på härkomst eller ras. Så att kalla någon jävla svensk är rasism och aldrig okej.

Kommentera här: