Blått och rosa


Shiloh Jolie-Pitt vill vara en pojke!
En flicka kan vara en pirat och önska sig ett piratrum. Men en pojke som vill vara en prinsessa...?
(Bilden är tydligen på en av Brad och Angelicas döttrar)






För att fortsätta vår odyssee genom könsstereotypa föreställningar om vad som är flickigt och vad som är pojkigt behövde vi bara gå in genom ILVA entré och in på deras barnavdelning. Där var uppbyggt olika förslag på barnrum. Och du kunde med en mikrosekunds betänketid se direkt vilket rum som var riktat till vilket kön.
Flickorna hade rosa, lila och milda pastellfärger, prinsessor, slott och fjärilar. På pojkarnas kuddar stod det "Only for Boys" + "NO Entry". De färger som dominerade var blått, grönt, brunt. Bilar och båtar var det som avpoträtterades mestadels på filtar och väggar.
IKEA var lite bättre, men ändå kunde man med en snabb blick avgöra vad som vad tänkt till vem.


En mamma beklagade sig en gång vid en av de alla förskolor jag arbetat vid när hennes lille pojke började på förskolan att hon måste köpa så mkt nya kläder. Jag undrade då om han inte kunde ärva lite kläder av sin storasyster. Men se det gick inte, det var i stort sätt bara rosa kläder. Jag menade på att ett par gympaskor, stövlar eller en och en annan tröja väl inte gjorde något. Men se det gick minsann inte. För då kunde ju folk tro att han var en flicka.
Varför skulle det vara så farligt? Att tror att ett knappt ett år fyllda människounge är en flicka i stället för en pojke. Det är ju bara att säga att : Nej det är en pojke.

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Det är en långsam utveckling och vi har trots allt kommit en bit på väg jämfört med, säg, när en annan gick i blöjor. Men det går långsamt och folks föreställningar om det genuint kvinnliga och manliga sitter djupt.

Så jag håller med dig, jag tror att det är det påtvingande mönstret som är farligt. Låt barnen utvecklas utan att tvingas in i den rosa eller blå fållan, låt dem känna själva vad som känns naturligt för dem och ville min son (om jag hade någon) vara prinsessa, så varför inte? Det skadar väl inte att få utvecklas fritt utifrån ens inneboende drömmar och föreställningar om världen?

2 ingela adamson:

skriven

Tack för fin text under fotot, jag kopierar den !

Kommentera här: