Bästa "Mitt Lund"

 

7699_10152095269119434_739118305_n.jpg

 
Svar till en av de som var med att förstöra på Stenkrossen:
Jag blir lite konfunderad över det du skriver. Allt ska tillhöra alla. Visst. Det är en fin tanke. Men det behöver ju inte betyda att man bryter sig in och förstör för andra. Det har med respekt att göra. Med den tanken medför ett oerhört stort ansvar. Mot den verksamhet som kanske pågår i just den lokalen. Jag var där och tittade i Söndags i egenskap av Lilla Teaternmedlem. Någon av er hade tex sprayat eller klottrat på en svart byxa som hängde i foajén. ("Byxa/fond" är sådana som hänger på en scen i bakgrunden eller på sidorna). Nu vet jag inte om denna byxa/fond tillhörde Lilla Teatern eller kommunen. Är det Lilla Teaterns så vill jag att ni skall veta att den är betald av Lilla Teaterns egna medel som kommer från bland annat medlemmar. En sådan där byxa går på åtskilliga tusenlappar. De måttbeställs, sys upp och brandimpregneras.

Allt tillhör alla. Det funkar inte. I ett samhälle måste vi följa och respektera vissa regler för att allt skall fungera smidigt och optimalat. Jag kan tex inte storma in i någons lägenhet, slå sönder porslin och klottra ner väggarna under argumentet att "Du skall ju ändå flytta" Eller storma in någonannastans där det pågår en verksamhet och leva rövare.

En annan sak jag också funderat över. Det är att du/ni ondgör er över oss som nu klagar och ropar. Du frågar var vi har varit under romregisreringen, under reva och andra saker som hänt och händer i vårt samhälle. Vad vet du om det. Vad vet du om oss tex medlemmar på Lilla Teatern vad vi gör inte har gjort. Vad vet du om min politiska åsikt och mitt engagemang?
Många av oss är kanske också bland dem som protesterar högt. Som går i demonstrationståg. Som uppmanar till protest. Som skänker mat och ett par vantar till tiggaren med röda nariga händer i gathörnet en kall januarieftermiddag.

Vet du, helgen innan er fest så samlades ett stort gäng från Lilla Teatern på stenkrossen för en så kallad Fix och röjhelg. Där vi ställde i ordning, städade och fixande så att det skulle se fint och bra ut när vi är där. När vår publik är där. När våra barn och ungdomsgrupper är där.

Vet du, i november hade Lilla Teatern en jubileumsföreställning, vi fyllde 80-år i höstas, på stortorget 1. I December var vi tvungna att flytta därifrån. Det beklagar vi verkligen. Det är hur tråkigt som helst. Och fel. MEN vi flyttade och redan i Januari/Februari hade en av våra grupper sin premiär på Stenkrossen. Endast någon vecka efter flytten. Bara i vår har vi haft tre URPREMIÄRER".

Om du/ni verkligen vill att allt ska tillhöra alla så varför inte bli medlemmar i stället för att förstöra. I stället för att bryta sig in. Sätt upp en pjäs. Jobba ideellt i en förening. Det är vad vi gör. I Lilla Teatern. Många av oss jobbar/Studerar/är arbetslösa/pensionärer/barn. Men vi har en sak gemensamt och det är kärleken till scenen, till teatern, till konsten. Vi vill berätta historier om hur det är att vara människa. En grupp spelade "Thommy bor inte här längre" en nyskriven pjäs av en av medlemmarna som handlar om ett val i ett land där fascismen tar makten och vilka konsekvenser det får. Människor som lägger ner sin själ, Sin tid. Människor som kanske först jobbar en hel dag och sedan repar till 1 på natten för att få en föreställning att fungera,

Jag har läst i din blogg. Din kritik om placeringen av det nya kulturhuset kan jag verkligen hålla med om. Där bör man verkligen tänka om.

Kommentarer:

1 Fredrik:

skriven

Hej Therése,
jag ville bara säga att jag såg din kommentar i bloggen "Mitt Lund" och jag blev helt rörd. Jag hoppas fler läser din kommentar och känner som jag.
Mvh
Fredrik

2 Tjipke:

skriven

Kloka ord, min vän. Jag instämmer till fullo! Jag hoppas att många läser dem och tar innebörden till sig.

3 Konstanze:

skriven

Tack för era kommentarer! Tjipke och Fredrik

Kommentera här: